Emanuel
Kania, ur. 26 marca 1827 w Uszycach na Opolszczyźnie, zm. 16
marca 1887 w Warszawie - polski kompozytor, pianista, organista
i krytyk muzyczny. Jako pianista koncertował w wielu miastach
Polski i za granicą. Był również pedagogiem gry fortepianowej.
Kształcił się we Wrocławiu w Carla Schnabla, wrocławskiego
pianisty i budowniczego fortepianów. Pracował także jako
organista we wrocławskim kościele św. Macieja, gdzie dziś
znajduje się poświęcona Emanuelowi Kani tablica pamiątkowa.
W 1853 osiadł w Warszawie, od 1869 został profesorem Instytutu
Muzycznego. Był znanym krytykiem i recenzentem muzycznym, znawcą
twórczości Fryderyka Chopina. Swoje recenzje muzyczne
zamieszczał w czasopismach "Kurier Codzienny" i "Kłosy".
Jako kompozytor pozostał pod dużym wpływem Fryderyka Chopina.
Jego kompozycje cieszyły się w swoim czasie powodzeniem i były
wydawane przez renomowane wydawnictwa muzyczne.
Kania pozostawił liczne utwory fortepianowe w stylu salonowym,
jak nokturny, romanse, walce, mazury, polonezy, etiudy. Napisał
także muzykę do wodewilu Jana Kantego Gregorowicza pt. Werbel
domowy (wyk. 1860) i pieśni (m.in. Marzenie do słów Włodzimierza
Wolskiego i Dola do słów Kazimierza Brodzińskiego).