Charakterystyka szkoły
Publiczna Szkoła Podstawowa im. E. Kani w Uszycach jest placówką sześciooddziałową. Posiada 8 sal lekcyjnych w tym pracownie komputerową, pracownię językową, zastępczą salę gimnastyczną oraz bibliotekę. Teren podwórka szkolnego jest ogrodzony. Na terenie znajduje się boisko sportowe, terem zielony oraz plac zabaw.
Szkoła znajduje się we wsi Uszyce, która administracyjnie należy do Gminy Gorzów Śl. Do szkoły uczęszczają dzieci z Uszyc i Zdziechowic. Dla dzieci spoza Uszyc zorganizowane jest dowożenie PKS-em.
W roku szkolnym 2015/2016 w szkole pracuje 15 nauczycieli w tym 5 dyplomowanych,
5 mianowanych, 1 kontraktowy i 4 stażystów. Kadra Pedagogiczna posiada wysokie kwalifikacje, większość do nauczania co najmniej dwóch przedmiotów. Nauczyciele systematycznie doskonalą swoją wiedzę
i umiejętności poprzez aktywne uczestnictwo w formach wewnętrznych ( WDN, konferencje Rady Pedagogicznej, spotkania zespołów) oraz w formach zewnętrznych (studia podyplomowe, kursy doskonalące, konferencje, spotkania metodyczne, warsztaty a także formy szkoleń on – line).
Mała, kameralna szkoła. Jest bezpieczna dla każdego ucznia. Każde dziecko jest dostrzeżone i traktowane indywidualnie. Spełnia bardzo ważną rolę w środowisku. Wokół niej skupiają się zainteresowania zdecydowanej większości środowiska lokalnego. Wspólna praca na rzecz dzieci jednoczy społeczność szkolną i pozaszkolną.
Cele szkoły
- Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wydanych na jej podstawie, a także zawarte w Programie Wychowawczym i Programie Profilaktyki, dostosowanych do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska.
- Głównymi celami szkoły jest:
- Wychowanie człowieka, który ma rozbudowane potrzeby poznawcze umożliwiające samodzielne poznawanie świata, stawianie pytań i rozwiązywanie problemów.
- Stwarzanie warunków do wszechstronnego rozwoju, zdobywania wiedzy i różnorodnych umiejętności.
- Kreowanie człowieka, który posiadł zdolność tworzenia własnych systemów wartości i jest odpowiedzialny za własne wybory.
- Prowadzenie kształcenia i wychowania służącego rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultur Europy i świata.
- Zapewnienie każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego rozwoju.
- Wychowanie człowieka wrażliwego na potrzeby innych, świadomego istnienia obok drugiego człowieka.
- Kształtowanie nawyków zdrowego życia bez nałogów i uzależnień.
- Dbałość o wszechstronny rozwój każdego ucznia.
- Przygotowanie młodego człowieka do wejścia w dorosłość, nauczanie odpowiedzialności za własne czyny i decyzje, obrony swoich racji i poglądów. Przygotowanie uczniów do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich, w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.
- Kształcenie postaw proekologicznych – dostrzeganie piękna przyrody i odpowiedzialnego korzystania z zasobów środowiska naturalnego.
Wychowanie młodych ludzi na obywateli wspólnej Europy i świata, a zarazem patriotów.
- Stworzenie szkoły, która jest azylem bezpieczeństwa i życzliwości w stosunkach pomiędzy uczniami, nauczycielami i rodzicami oraz współpracuje ze środowiskiem.
Celem kształcenia ogólnego jest:
- Przyswojenie przez uczniów określonego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad i praktyki, zgodnie z aktualnym stanem nauki, na wysokim poziomie merytorycznym, określonym w dokumentacji pedagogicznej szkoły.
- Zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów.
- Kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.
- Przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym.
- Kontynuowanie kształcenia umiejętności posługiwania się językiem polskim, w tym dbałości o wzbogacanie zasobu słownictwa uczniów.
- Przygotowanie uczniów do kontynuowania nauki na kolejnym etapie edukacyjnym oraz uczenia się przez całe życie.
Główne założenia koncepcji funkcjonowania szkoły
- Działania szkoły nakierowane na wszechstronny rozwój ucznia z uwzględnieniem jego realnych możliwości i oczekiwań oraz potrzeb i uwarunkowań środowiskowych.
- Wychowanie człowieka
- Który ma rozbudowane potrzeby poznawcze umożliwiające samodzielne poznawanie świata, stawianie pytań, rozwiązywanie problemów.
- Działania wychowawcze służą wdrażaniu uczniów do odpowiedzialności i troski o własny rozwój.
- Działania nakierowane na organizowanie pracy Rad Pedagogicznych – jako zespołów ludzi w pełni identyfikujących się z wypracowanymi celami rozwojowymi szkoły i całego zespołu.
- Podniesienie efektywności współpracy rodziców ze szkołą poprzez zaoferowanie im wsparcia wychowawczego oraz zaangażowanie ich w codzienne życie szkoły i bieżące rozwiązywanie problemów uczniów.
- Kontynuacja efektywnej, współpracy z władzami samorządowymi podejmowanie przez społeczność szkolną działań na rzecz środowiska lokalnego.
Zadania szkoły
- Zapewnianie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu uczniów w szkole oraz zapewnianie bezpieczeństwa na zajęciach organizowanych przez szkołę.
- Zorganizowanie systemu opiekuńczo-wychowawczego odpowiednio do istniejących potrzeb.
- Kształtowanie środowiska wychowawczego, umożliwiającego pełny rozwój umysłowy, emocjonalny i fizyczny uczniów w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej.
- Realizacja programów nauczania, które zawierają podstawę programową kształcenia ogólnego dla przedmiotów objętych ramowym planem nauczania.
- Rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów i wykorzystywanie wyników diagnoz w procesie uczenia i nauczania.
- Organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom i nauczycielom stosownie do potrzeb i zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Organizowanie obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych z zachowaniem zasad higieny psychicznej.
- Dostosowywanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów lub poszczególnego ucznia.
- Wyposażanie szkoły w pomoce dydaktyczne i sprzęt umożliwiający realizację zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zadań statutowych szkoły.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziców.
- Umożliwianie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
- Skuteczne nauczanie języków obcych poprzez dostosowywanie ich nauczania do poziomu przygotowania uczniów.
- Przygotowanie uczniów do dokonania świadomego wyboru kierunku dalszego kształcenia.
- Zapewnienie opieki zdrowotnej przez służbę zdrowia.
- Upowszechnianie wśród uczniów wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych.
- Stworzenie warunków do rozwoju zainteresowań i uzdolnień przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz wykorzystywanie różnych form organizacyjnych nauczania.
- Kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania wolnego czasu.
- Rozwijanie u uczniów dbałości o zdrowie własne i innych ludzi oraz umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.
- Zapewnienie opieki uczniom dojeżdżającym lub wymagających opieki ze względu na inne okoliczności poprzez zorganizowanie świetlicy szkolnej.
- Zorganizowanie stołówki lub innej formy dożywiania uczniów.
- Współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym m.in. policją, stowarzyszeniami, parafią, rodzicami w celu kształtowania środowiska wychowawczego w szkole.
- Kształtowanie i rozwijanie u uczniów postaw sprzyjających ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takich, jak uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, kultura osobista, kreatywność, przedsiębiorczość, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowanie inicjatyw i pracy zespołowej.
- Kształtowanie postawy obywatelskiej, poszanowania tradycji i kultury narodowej, a także postaw poszanowania dla innych kultur i tradycji.
- Upowszechnianie wśród młodzieży wiedzy ekologicznej oraz kształtowanie właściwych postaw wobec problemów ochrony środowiska.
- Zapobieganie wszelkiej dyskryminacji.
- Stworzenie warunków do nabywania przez uczniów umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej na zajęciach z różnych przedmiotów.
- Ochrona uczniów przed treściami, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, a w szczególności instalowanie programów filtrujących i ograniczających dostęp do zasobów sieciowych w Internecie.
- Egzekwowanie obowiązku nauki lub obowiązku szkolnego w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
- Dokumentowanie procesu dydaktycznego, opiekuńczego i wychowawczego, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o dokumentacji szkolnej i archiwizacji.
- Kształtowanie postawy obywatelskiej, poszanowania tradycji i kultury narodowej, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji.
Szkoła kładzie bardzo duży nacisk na współpracę ze środowiskiem, systematycznie diagnozuje oczekiwania wobec Szkoły, stwarza mechanizmy zapewniające możliwość realizacji tych oczekiwań.
Szkoła systematycznie diagnozuje osiągnięcia uczniów, stopień zadowolenia uczniów i rodziców, realizację zadań wykonywanych przez pracowników szkoły i wyciąga wnioski z realizacji celów i zadań Szkoły.
Statutowe cele i zadania realizuje dyrektor Szkoły, nauczyciele i zatrudnieni pracownicy administracyjno- obsługowi we współpracy z uczniami, rodzicami, poradnią pedagogiczno-psychologiczną, z organizacjami i instytucjami gospodarczymi, społecznymi i kulturalnymi w porozumieniu z organem prowadzącym placówkę.
Sposoby realizacji zadań szkoły
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza w szkole prowadzona jest w oparciu o obowiązującą podstawę programową kształcenia ogólnego, zgodnie z przyjętymi programami nauczania dla poszczególnych edukacji przedmiotowych w poszczególnych typach szkół.
- Program nauczania stanowi opis sposobu realizacji zadań ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
- Program nauczania zawiera:
- szczegółowe cele edukacyjne;
- tematykę materiału edukacyjnego;
- wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu.
- Nauczyciel każdego przedmiotu może wybrać program nauczania spośród programów zarejestrowanych i dopuszczonych przez MEN lub:
- opracować program samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami;
- zaproponować program opracowany przez innego autora ( autorów);
- zaproponować program opracowany przez innego autora wraz z dokonanymi zmianami.
- przed dopuszczeniem programu nauczania do użytku w szkole, dyrektor szkoły może zasięgać opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe.
- Każdy nauczyciel przedstawia dyrektorowi program nauczania przedmiotu w danej klasie.
- Programy nauczania dopuszcza do użytku dyrektor szkoły.
- Dopuszczone do użytku w szkole programy nauczania stanowią szkolny zestaw programów.
- Dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów całości podstawy programowej.
- Dyrektor szkoły powierza każdy oddział opiece jednemu nauczycieli, zwanego dalej wychowawcą klasy. Dyrektor szkoły zapewnia zachowanie ciągłości pracy wychowawczej przez cały okres funkcjonowania klasy.
- Dyrektor szkoły może podjąć decyzję o zmianie wychowawcy w danej klasie na własny wniosek w oparciu o wyniki prowadzonego nadzoru pedagogicznego lub na wniosek wszystkich rodziców danej klasy.
Misja szkoły
Jesteśmy szkołą: przygotowującą uczniów do życia w społeczności większej, uczącą życia bez kompleksów
Cechy charakterystyczne naszej szkoły:
- zapewnia wszechstronny rozwój ucznia,
- gwarantuje wysokie efekty kształcenia,
- wychowuje uczniów w duchu uniwersalnych wartości moralnych, tolerancji humanistycznych wartości, patriotyzmu, solidarności, demokracji, wolności i sprawiedliwości społecznej.
- przygotowuje uczniów do dalszej edukacji, do świadomego i racjonalnego funkcjonowania w świecie ludzi dorosłych oraz do pełnienia ważnych ról społecznych.
- realizuje potrzeby uczniów z trudnościami edukacyjnymi, wyrównuje ich braki i deficyty rozwojowe,
- zapewnia poczucie bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego,
- kultywuje tradycje oraz ceremoniał szkoły, a wszystkie działania pedagogiczne i opiekuńczo – wychowawcze orientujemy na dobro podopiecznych( tworząc warunki intelektualnego, emocjonalnego, społecznego, estetycznego i fizycznego rozwoju uczniów) a także ich dalszy los.
- zapobiega niedostosowaniom społecznym i przeciwdziała zjawiskom patologicznym,
- stwarza uczniom możliwość pełnego udziału w życiu szkoły,
- współdziała z rodzicami( którzy są najlepszymi sojusznikami nauczycieli, zwłaszcza wychowawców oraz innymi partnerami zewnętrznymi wspierającymi szkołę w jej rozwoju.
- umożliwia rozwój zawodowy nauczycieli,
- stwarza warunki do podejmowania działań innowacyjnych i nowatorskich.
Wizja szkoły
Nasza szkoła jest miejscem, w którym tworzymy atmosferę przyjazną uczniowi, sprzyjającą w zdobywaniu wiedzy i umiejętności. Publiczna Szkoła Podstawowa im. E. Kani w Uszycach to szkoła:
- Zdrowa, bezpieczna, przyjazna dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Zapewniająca współudział rodziców w wychowaniu i kształceniu dzieci.
- Otwarta dla środowiska – uczniów, absolwentów, rodziców i mieszkańców wsi.
- Zapewniająca wysoki poziom nauczania.
- Oferująca nowoczesną bazę dydaktyczną.
- Zmierzająca do wychowania człowieka aktywnego i twórczego.
- Szkoła silnie związana ze środowiskiem lokalnym.
- W realizacji programów dominują nowoczesne metody.
- Nauczyciele przygotowani do prowadzenia zajęć z kilku przedmiotów
- Nauczyciele mają umiejętność oceniania wspierającego rozwój ucznia.
Nauczyciele w codziennej pracy stosują metody aktywizujące, dzięki którym uczniowie rozwijają swoją wiedze w toku poszukiwań. To sprawia, że naszą szkołę opuszczają absolwenci, którzy umieją:
- sprostać wymaganiom wewnętrznych i zewnętrznych sprawdzianów kompetencji,
- twórczo rozwiązują problemy,
- stosują zdobytą wiedzę w praktyce,
- dokonują właściwego wyboru między dobrem a złem,
- osiągają sukcesy we współzawodnictwie i w zdrowej rywalizacji,
- współpracują w grupie,
- posługują się dobrze przynajmniej jednym językiem obcym,
- posługują się technikami komputerowymi,
- łatwo potrafią nawiązywać kontakty z rówieśnikami, są otwarci na potrzeby innych.
Szkołę łączą mocne więzy współpracy z rodzicami. Rodzice aktywnie uczestniczą w życiu szkoły, wspomagają działania wychowawcze.
Kadrę nauczycielską tworzy zespół osób nastawionych innowacyjne wobec przyjętych założeń reformy oświaty i chętnych do doskonalenia kwalifikacji zawodowych.
Szkoła włącza się działań na rzecz środowiska lokalnego, aktywnie współpracuje z: sołectwem, OSP w Uszycach, Mniejszością Niemiecka, miejscowym LZS-m, SHR-em w Uszycach, Ośrodkiem Szkolno - Wychowawczym.
Model absolwenta Publicznej Szkoły Podstawowej im. Emanuela Kani w Uszycach
Absolwent Publicznej Szkoły Podstawowej im. Emanuela Kani w Uszycach to obywatel Europy XXI wieku, który:
- w swoim postępowaniu dąży do prawd,
- jest świadomy życiowej użyteczności zdobytej wiedzy i umiejętności przedmiotowych,
- posługuje się sprawnie dwoma językami obcymi,
- wykorzystuje najnowsze techniki multimedialne,
- wie, gdzie szukać pomocy w rozwiązywaniu złożonych problemów,
- jest otwarty na europejskie i światowe wartości kultury.
Absolwent Publicznej Szkoły Podstawowej im. Emanuela Kani w Uszycach to młody obywatel, który zna historię, kulturę oraz tradycje swojego regionu i narodu.
Absolwent Publicznej Szkoły Podstawowej im. Emanuela Kani w Uszycach to człowiek:
- umiejący rzetelnie pracować indywidualnie i w zespole,
- twórczo myślący,
- umiejący skutecznie się porozumiewać,
- umiejący stale się uczyć i doskonalić,
- umiejący planować swoją pracę i ją organizować.
Absolwent Publicznej Szkoły Podstawowej im. Emanuela Kani w Uszycach to człowiek:
- tolerancyjny,
- dbający o bezpieczeństwo własne i innych,
- aktywny,
- ciekawy świata,
- uczciwy i prawy, przestrzegający prawa,
- kulturalny,
- obowiązkowy,
- samodzielny,
- promujący zdrowy styl życia,
- altruista.
Absolwent Publicznej Szkoły Podstawowej im. Emanuela Kani w Uszycach to człowiek:
- wolny,
- zdolny do dokonywania właściwych wyborów,
- życzliwie nastawiony do świata i ludzi.
Nauczyciel w naszej szkole:
- Uczy poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną.
- Uczy odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych do świadczeń i nawyków.
- Uczy rozwiązywania problemów w sposób twórczy.
- Troszczy się o harmonijny rozwój ucznia.
- Wprowadza go w świat wiedzy.
- Stwarza sytuacje, w których uczeń rozwija wszystkie sfery swojej osobowości.
- Rozwija zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego.
- Rozwija zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności przyczynowo skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych itp.
Działalność edukacyjna
Działalność edukacyjna szkoły jest określona przez:
1. Szkolny zestaw programów nauczania, które uwzględniając wymiar wychowawczy, obejmują całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego;
2. Program wychowawczy szkoły obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym;
3. Program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym. Szkolny zestaw programów nauczania, program wychowawczy szkoły oraz program profilaktyki tworzą spójną całość i muszą uwzględniać wszystkie wymagania opisane w podstawie programowej. Ich przygotowanie i realizacja są zadaniem całej szkoły i każdego nauczyciela.
Program zajęć pozalekcyjnych
Zajęcia pozalekcyjne mogą mieć charakter :
- zajęć wyrównawczych,
- kółek przedmiotowych,
- kółek zainteresowań,
- zajęć specjalistycznych (logopedyczne, rewalidacyjne, korekcyjno - kompensacyjne).
Cele zajęć:
Zajęcia dodatkowe- realizowane w ramach godzin do dyspozycji dyrektora, art. 42 KN oraz innych – przeznaczone są dla uczniów pragnących wspólnie z nauczycielami poszerzać swoje wiadomości i umiejętności w zakresie różnych dziedzin aktywności.
Celem zajęć jest:
- rozbudzanie i kształtowanie zainteresowań uczniów;
- poszerzanie wiedzy uczniów poza zakres przewidziany programem;
- rozwijanie uzdolnień uczniów.
W zajęciach wyrównawczych uczestniczą uczniowie wyznaczeni przez swoich nauczycieli przedmiotu – w porozumieniu z wychowawcą, rodzicami – oraz Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną
Celem tych zajęć jest:
- wyrównanie szans edukacyjnych;
- praca z uczniem mającym trudności;
- pomoc uczniom w opanowaniu podstawowych wymagań programowych i umożliwienie uzyskania promocji do klas programowo wyższych.
Program doskonalenia nauczycieli
Kształcenie ustawiczne nauczycieli realizowane jest na dwa sposoby:
1. Dokształcanie – w miarę możliwości szkoła wspiera nauczycieli, którzy podejmują dokształcanie zgodne lub pokrewne z posiadanym kierunkiem wykształcenia, nabywaniem nowych kwalifikacji oraz te formy, które związane są bezpośrednio z umiejętnościami wykorzystywania komputera do pracy, a także korzystania z Internetu.
2. Doskonalenie, na które składa się:
- WDN – to strategia rozwoju szkoły, która pozwala wprowadzać zmiany w szkole, ukierunkowane na rozwój szkoły i uczynienia życia szkolnego bardziej wartościowym.
- Samodoskonalenie – szkoła stara się stworzyć dogodne warunki do samodoskonalenia.
- Doradztwo – jest to dziedzina, która polega na współpracy nauczycieli z doradcami metodycznymi lub coraz częściej przedstawicielami wydawnictw. W procesie tym bierze udział wielu nauczycieli: opiekunowie stażu, liderzy zespołów oraz dyrektor szkoły. Jest to częściowo związane z uzyskiwaniem stopni awansu zawodowego.
|